5-strunnové banjo,
jeho história a konštrukcia.
|
|
1. Banjo
a jeho história
2.
Aké banjo
3. Na čo pri kúpe dbať
4. Doplnky k banju
5.
Výrobcovia, servis a predajcovia
6.
Niektoré banja a príbuzné nástroje |
|
1.
Banjo a jeho história |
|
Historické začiatky banja sa v
podstate dajú sledovať už v starom Egypte, kde
existoval hudobný nástroj s tromi strunami a
pergamenovou blanou, pretiahnutou cez drevený
korpus. Skutočného predchodcu banja však
priniesli so sebou v 16. storočí černošskí
otroci. Volal sa Hallom, mal 5 strún a bol
potiahnutý zvieracou kožou. Slovo banjo sa
však objavuje po prvýkrát až v roku 1774.
Spočiatku to bol nástroj výsadne černošský, na
ktorom sa hrávalo bez prstencov prstami,
pričom sa udieralo o blanu - niečo na spôsob
Freilingu. Doprevádzal sa ním spev, spolu
hlavne s tamburínou v černošských slumoch.
Banjo menilo svoju tvár a časom, príchodom
jazzu a blues, stratilo jednu strunu. Zrejme
by 5-str. banjo upadlo do zabudnutia, no v
roku 1840 Joel Walker Sweeney vrátil
banju znova 5. strunu a zároveň tým aj
dokázal, že banjo už nebolo výsadou černochov,
a že sa stále častejšie objavuje v hudbe
belochov, hlavne horalov a novousadlíkov. Na
prelome nášho storočia sa banjo objavuje aj v
klasickej hudbe. Hralo sa na ňom 4 prstami bez
prstencov, predovšetkým klasická a kabaretná
hudba v rôznych kluboch a baroch. Je to
obdobie kedy sa 5-strunové banjo dostáva viac
do povedomia spolu so 4-strunovým aj do
mestských oblastí. Technika tejto hry je
dodnes považovaná za jednu z najťažších a v
mnohom sa podobá melodickému štýlu
hry.
Bluegrassové
banjo sa objavuje o niečo neskôr.
Spolu s už spomenutými novousadlíkmi a
malofarmármi, ktorých volali
Hillbillies, vzniká aj ich hudba a
2-prstová technika na 5-strunové
banjo, hraná v rôznych štýloch rovnako
ako v rôznych ladeniach banja. Hlavne
však technikou dodnes zachovanou a
známou pod názvom Frailing, alebo aj
Clawhammer. Okrem 2-prstovej techniky
sa však hrávalo už aj 3-prstovou, no
nie celkom takou akú poznáme dnes. Až
Earl Scruggs ktorý bol jeden z tých čo
túto techniku rozvinuli, zdokonalili a
vďaka svojmu pôsobeniu u Billa
Monroea, ale hlavne spolu s Laster
Flattom a Foggy Mountain Boys, aj
spopularizoval. Pričom je vlastne iba
náhoda, že sa dnes hrá Scruggsovou a
nie Renovou technikou. Iba náhoda
dopomohla k tomu, že u Billa Monroa
začal hrať E. Scruggs a nie Don Reno
ktorý tam mal hrať pôvodne, ale musel
odísť na vojenskú službu. E.Scruggs
sám pritom hrával najskôr dvoma
prstami, až raz podvedome pridal
tretí. Jeho technika rolov a
rozložených akordov dala základ,
typický sound a punc bluegrassu. A
možno práve vďaka tomu sa 5-str. banjo
stalo tak populárnym nástrojom a
neupadlo do zabudnutia ako mnoho iných
nástrojov v minulosti.
Za túto dobu prešlo
banjo aj technicky značným vývojom. Od
pôvodného jednoduchého nástroja so
zvieracou kožou po dnešné zložité.
Hlavne požiadavky na zvuk a hlasitosť
boli dôvodom úprav a zmien v nástroji.
Od jednoduchého tone-ringu cez
komplikované tone-ringy ležiace na
spružinkách po dnešné masívne a zo
špeciálnych zliatin odlievané a
všelijako tvarované. Rovnako aj blana
je dnes už z plastickej hmoty a tým
odolnejšia a trvanlivejšia.
Prelaďovače, mechaniky, snímače a
mnohé iné detaily vrátane strún
dopĺňajú celkový výsledok. Každá firma
má svoje špeciality a tajnosti, ktoré
dovoľujú vybrať si a zvoliť
banjo presne podľa vkusu a nárokov.
No nielen nástroj menil svoju tvár, aj
spôsob hry a ladenie sa rokmi menilo.
Okrem trojprstovej Scruggsovej
techniky, techniky, ktorej základ
spočíva v hre troma prstami (palec,
ukazovák, prostredník) rozložených
akordov do takzvaných rolov (sled
najčastejšie 8 tónov nasledujúcich za
sebou) sa používala a používa technika
Single-String, ktorej princíp je
podobný spôsobu hry na gitare. Hlavne
banjisti Don Reno a Eddie Adcock sa
zaslúžili o jej spopularizovanie spolu
s Bela Fleckom, ktorý ju dotiahol k
dokonalosti.
|
|
Ďalšou
technikou, ktorá má svoje korene v
klasickom banji, a ktorá sa vyvinula
až v súčasnosti, je takzvaný
Melodik-Style, či veľmi podobný a
občas zameňovaný Chromatik-Style. Oba
sú založené na stupniciach a
melodických linkách pričom ako už
samotný názov Chromatik vraví, že sa
jedná o chromaticky hrané tóny na
rozdiel od melodických tónov v
Melodik-Style. Podobne ako v
Single-Stringu sú aj tu všetky tóny
melodické a podstatné na rozdiel od
Scruggsovej techniky, kde sú melodické
iba niektoré a doplnené o ďalšie
nemelodické.
Najznámejšími protagonistami týchto
techník sú Billy Keith, Alan Munde a
Tony Trischka spolu so svojim žiakom
Bela Fleckom. No aj mnoho iných
ďalších techník ako napríklad
Ragtime-Banjo, tiež v mnohom podobné
klasickému banju, jazz banjo a mnohé
ďalšie sú používané mnohými banjistami
často ako najlepšie znejúce vzájomné
kombinácie štýlov. Tu nemožno
nespomenúť mená Benn Eldridge, John
Hartford, Sonny Osborne či človeka,
ktorý do Scruggsovej techniky
priniesol mnoho nového a vlastne
otvoril dvere experimentátorom,
J.D.Crowe a jeho brilantnú
neopakovateľnú hru.
Každý z týchto banjistov má svoj
rukopis a je ľahko identifikovateľný
na nahrávkach. Krásne triolky a
perfektná kombinácia melodického štýlu
so Scruggsovou technikou
charakterizujú Benna Eldridga od
Seldom Scene, ostrý zvuk plný triol,
single-stringu a zvláštnej techniky
kombinovanej s gitarovou Addieho
Adcoka, dravosť a razantnosť sklzov v
kombinácii až prekvapivou ľahkosťou
Tonyho Trischku, mimoriadne razantné
odťahy a prírazy J.D.Crowa spolu s
jeho obľubou hry vyhrávok na hrubej
strune D, či až strojová presnosť hry
Belu Flecka a mnohých iných.
|
|
|
|
Ťažko jednoznačne povedať aké
banjo, čo do značky, si zadovážiť. Odpoveď znie
asi skôr "dobré". Každopádne aj tak každý banjista za
svoj život vystrieda niekoľko nástrojov. Je to často
vec vkusu, momentálneho trendu, ale hlavne nekonečného
hľadania zvuku. Ja som tiež začínal s gitarou na
ktorej som ubral jednu strunu a ostatné struny
poprehadzoval tak ako má mať banjo. Keď som potom vo
výklade bazáru na Obchodnej ulici v Bratislave raz
uvidel starú dobrú východonemeckú Marmu s plastovým
tone-ringom, utekal som si ju hneď kúpiť za necelých
1700-Kčs čo aj tak bol v tej dobe mesačný plat.
Asi po roku
hrania som prešiel na Framus so svojím tenulinkým
hmatníkom a typickým archtop tone ringom vďaka ktorému
znel ostro a viac ako dobre. To som mal niečo cez tri
roky. Nasledovalo Kreuzer banjo (jeden z prvých
českých výrobcov vzhľadom kópia Gibsonu), ktoré
najlepšie znelo paradoxne oceľovými drôtmi na lodné a
letecké modely než so skutočnými strunami. No a po ňom
v roku 1985 som si nechal objednať cez vtedajší tuzex,
americký Washburn, model B19 (dnes už nieje v ponuke),
vtedy ešte vyrobený v USA a nie ako dnes v Korei.
Stál síce viac ako osobný automobil, a na
hodne dlhú dobu sa u nás doma jedli hlavne kolienka,
ale slúži mi dobre až do dnes a jeho hlbší a kratší
zvuk mi plne vyhovuje. Vo farbe zvuku a môjho
vkusu ho prekonal jedine jeden Gibson jedného môjho
priateľa, ktorý som použil pri nahrávaní CD Čas letí s
BG Albumom. Tento Gibson bolo asi najlepšie banjo na
Slovensku a Čechách, ktoré som do dnešného dna kedy
držal v rukách. Škoda, že na CD jeho zvuk nevyznel tak
ako v skutočnosti. Chcem tým hlavne povedať to, že na
prvom mieste je vždy osobný vkus a tak sa nedá nikdy
povedať, že napríklad Gibson hrá lepšie ako Derring
alebo aj Washburn.
Ak by som mal
doporučiť nástroj tak asi by som uprednostnil niektorú
renomovanú značku spoza oceánu. Nie že by som
nedôveroval tunajším výrobcom. To v žiadnom prípade.
Banja niektorých Českých a Slovenských výrobcov sú
naozaj vynikajúce a niektoré sú naozaj kľudne
porovnateľné s banjami z USA. Ale som v tomto ohľade
tak trocha konzervatívny a tak trocha to vystihuje aj
jeden citát z jedného fóra o banjach kde sa rozoberal
jeden český výrobca a zaznel tam výraz "czech sound".
Aj podľa mňa totiž v ich zvuku chýba to niečo čo
nájdete u tých aj lacnejších spoza oceánu. Ale ako som
vravel je to moj subjektívny názor a hlavne vždy vec
vkusu.
Pri výbere
nástroja záleží hlavne na tom či ste začiatočník,
alebo už pokročilý a aj ako hlboko môžete siahnuť do
peňaženky. Dobrý Gibson či Derring vás totiž vyjde
obvykle od 2500$ vyššie, čo nieje práve málo hlavne
pre začínajúceho banjistu. A tak je niekedy lepšie
poohliadnuť sa po už používanom nástroji za často
nižšiu cenu. Naviac pre začiatočníka sa dá zohnať aj
lacnejší a uspokojivejší nástroj ako dočasné riešenie.
Osobne si totiž myslím, že na začiatok keď pri všetkej
úcte ešte nieje celkom isté či pri hre na banjo aj
zostanete, sa mi investícia 70.000-Sk do špičkového
nástroja zdá trocha odvážna. Dobré banjo pre
začiatočníka na pól roka či rok, na naučenia sa
základov a pochopenie hry na tento nástroj, sa dá
kúpiť už aj za desať či dvadsať tisíc.
Problémom je
však tak trocha naša obchodná sieť a hudobniny vôbec.
Vo všeobecnosti sa totiž v drvivej prevahe bežných
obchodov s hudobnými nástrojmi neponúka vlastne nič
vhodné v tejto oblasti. Prešiel som si nedávno
niekoľko predajní a priznám sa bol som v niektorých
zhrozený s tým čo mi ponúkli ako nástroj. Prístup
niektorých "tiež obchodníkov" je nanajvýš zaujímavý už
iba tým, že ani v najmenšom sa nesnažia ponúknuť čo by
bolo vhodné a tobôž kvalitné, ale hlavne to čo má
nízku nadobúdaciu hodnotu, na čo sa dá prihodiť aj
200% marža a teda na čom sa dá dobre zarobiť.
Zákazník a kvalita je až na poslednom mieste a naviac
osobne považujem za podvod ponúkať nástroje určené pre
malé deti ako plnohodnotné nástroje. O snahe vyjsť
akokoľvek v ústrety napríklad objednaním určitého
konkrétneho nástroja čo nieje bežne v ponuke
nevraviac. Na také niečo môžete vopred zabudnúť. A to
všetko vravím z nie tak dávnych osobných skúsenosti
síce nie v každej, ale každopádne v mnohej predajni
hudobných nástrojov. Takže asi najlepšie riešenie bude
za nástrojom vycestovať, čo ho predraží, alebo si ho
objednať cez internet čo je cenovo rozhodne lepšie,
ale tiež nie najvhodnejšie, lebo nastroj najskôr
zaplatíte a až potom obdržíte. Ak má vadu, či je
poškodený vzniká mnoho následných problémov a výdajov
pri reklamácii. Takže to je a asi na Slovensku vďaka
prístupu obchodov s nástrojmi asi ešte dlho aj ostane,
dosť dilema
Ale späť k
samotnému nástroju. Napríklad jeden z mojich súčasných
žiakov vlastnil do nedávna v bežnom obchode zadovážené
banjo Fender FB55 za práve tých cca 450
- 500 -EUR, a ktoré po drobnej úprave, dopnutí blany a
výmene kobylky na aj moje prekvapenie začalo znieť
viac ako dobre na tak lacný nástroj bez normálneho
tone ringu iba s akousi mosadznou obručou.
Pri tom napríklad
dnes Kórejská Aria SB
400 (500-EUR) či SB 600 (700-EUR) už má aj reálny tone
ring a konštrukčne už vychádza z renomovaných
značiek Je však tiež asi vhodné na nej čo to
upraviť a vymeniť a cena SB 600 je skôr za výraznejšie
zdobenie. Ale ak ho správne zostavíte budete iste
prekvapený z viac ako vynikajúceho zvuku.
Podobne Maestro banja
ktoré mál v ponuke aj Gibson ako externé nie originál
Gibson nástroje na svojich stránkach, má model MaestroTone 250 s
mosadzným tone-ringom a teda toto banjo už patrí medzi
znejúce. Jeho cena sa pohybuje okolo 400-EUR
A podobne aj značka
Epiphone ktorá vo svojej podstate je vlastne čínskou
pobočkou Gibsonu a ktorá všeobecne je o niečo lepšia
ako lacné "napodobeniny" banja má v ponuke obstojný
nástroj. Je to Epiphone
MB 250 za cca 500-EUR
Veľmi populárne v
poslednej dobe a kaj valitné sú nástroje Recordig
King v nižšej ale aj vysokej cenovej relácii.
Medzi už naozaj kvalitné patrí model RK-ELITE-75
za 1400-EUR
Ale aj lacný základný
model RKH-05-Dirti-30s za 400-EUR je celkom slušný
nástroj aj keď bez tone ringu, na úplný začiatok a
štart učenia sa. Nedá sa od neho ale samozrejme
čakať to isté ako Elite-75. A je mnoho modelov
medzi tým.
Podobne nástroje
aj od Ibanez, Ortega, VGA v cenových reláciach od 500-
EUR už stoja za zváženie pre úplný začiatok. Problém je
akurát, že skoro všetky si pred kúpou nemôžete vyskúšať
a musíte si ich objednať so zálohou, alebo celou platbou
vopred čo môže byť risk. Stretol som sa už s tým že ma
predajca presviedčal, že hmatník skrz dobré ľadenie musí
byť krivý, k čomu niet čo dodať. Preto by som sa obrátil
rozhodne ak tak na seriózného predajcu ktorý tomu hlavne
aj rozumie.
Samozrejme ani
jedno z nich nikdy nebude znieť ako kvalitný nástroj,
ale na naučenie základov a ako dočasné úvodné riešenie
na pól roka, rok a u niektorých s tone-ringom určite
kľudne aj ďaleko viac, to určite stačí. Potom ho naviac
určite nebude problém predať niekomu kto práve začína
tak ako pred rokom vy a kúpiť si už naozaj kvalitný
nástroj.
Ak ste na tom finančne lepšie tak sa poohliadnite po
banjach napríklad od našich výrobcov z Čiech, alebo zo
Slovenska. Základný model vás vyjde na asi 2500-EUR a
často s ním bez problémov vydržíte aj niekoľko rokov
(vid výrobcovia a
servis).
Podľa mňa hlavne tieto základné triedy zvukovo
zaostávajú za často lacnejším napríklad kórejským ale
značkovým nástrojom. Ak mám uprednostniť domáce banjo za
povedzme 5000-EUR musí mi ponúknuť už trocha viac ako
napríklad vinikajúco znejúci a prepracovaný Washburn B17
vyrobený v Kórei a naviac za značne niššiu cenu, a to
nevravím o Gibsone v tej istej, alebo iba o málo vyššej
cene. Z vlastnej skúsenosti viem, že v celkovej
ponuke v katalógu síce drahšie, ale v porovnaní s
domácimi často lacnejsšie napríklad kórejské banjo síce
až po vyľadení, ale predsa má vo zvuku často to
niečo čo u toho domáceho nenájdete. Pričom podľa mňa
nech sa na mňa výrobcovia nehnevajú na Gibsona zatiaľ z
nich nik nemá, aj keď je pravda, že Gibson je svojim
spôsobom "modla" a že je to hlavne o vlastných
predstavách a vkuse, keďže každý chce a očakáva od toho
niečo iné.
Preto ak sa rozhodnete pre už naozaj kvalitnú triedu
máte skutočne bohatý výber. Či už u spomenutých
tunajších výrobcov z Čiech, alebo zo Slovenska (vid výrobcovia a servis),
kde sa lepšie nástroje pohybujú od 5000-EUR hore, alebo
špičkové banja od Gibson, Derring, Stelling a iných
renomovaných značiek z USA kde tie lepšie modely
začínajú tiež pri zhruba 5000-EUR a pokračujú po niekedy
až závratné sumy vyššie ako za značkový automobil. Ale
je ich možné samozrejme získať aj lacnejšie buď ako
použité, alebo skúsiť u iného lacnejšieho dílera pretože
aj tu sú značné rozdiely. Pritom treba dávať pozor na
jednu vec. Zdobenie, gravírovanie či pozlatenie často
značne predražuje nástroj, ktorý bez neho, alebo so
slabším, kúpite výrazne lacnejšie.
|
|
Washburn B17 - cca 1.800$ |
Gibson RB250 - cca 2.500$ |
|
|
Gibson RB3 - cca 4.000$ |
Gibson Granada - cca 6.000$ |
|
|
Derring Tenbrooks Saratoga - cca 8.000$ |
Gibson E.Scruggs FHS - cca 12.000$ |
V žiadnom prípade
nedoporučujem lacné kórejské či čínske kópie, ktoré sa
u nás v poslednej dobe rozmohli ako huby po daždi
zrejme pre ich nízku cenu. Sú to hlavne banjá rôzneho
mne neznámeho označenia a výrobcu, čo stoja od 150-EUR
do aj nehoráznych 300-EUR. Ba videl som už jedno aj za
450-EUR. Jednak su nehorázne predražené, ich
nadubúdacia cena je často výrazne niššia, ale hlavne
nechápem prečo sú ponúkané ako kvalitné nástroje
(našiel som už aj označenie "vysoko kvalitný
profesionálny nástroj") keď sa často podľa niektorých
renomovaných katalógov jedná o odľahčené detské banja
určené pre začínajúce deti ktoré značnú váhu
normálneho nástroja neunesú. Mali by sa ponúkať tomu
komu sú určené a silne mi to pripomenulo jednu aféru
za socializmu keď ste v obuve mohli kúpiť talianské
"značkové" topánky v skutočnosti určené pre mrtvých do
truhly. Tieto lacné banja spoznáte podľa toho, že sú
výrazne ľahké pretože nemajú tone-ring (srdce banja).
Na korpuse pri pohľade zboku nieje viditeľná žiadna
kovová obruč (pozor nie prítlačný prstenec čo napína
blanu a je niečo celkom iné), je teda celý z dreva
alebo dokonca z celkom nevhodnej preglejky, ba aj
nehorázneho plastu imitujúceho drevo ako u plávajúcej
laminátovej podlahy. Často majú miesto dreveného
korpusu, korpus odlievaný z hliníka tak aby zrejme
napodobil staré konštrukcie. Niekedy tvorí táto časť
zvláštnu hviezdicu pretože obvykle ani nemajú
samostatný flange v tom poňatí ako normálne banjo,
naviac často s tenkou útlou obručou a tak nieje možné
dostatočne napnúť blanu a vlastne celá konštrukcia je
dosť útla a náchylná k skrúteniu. Často nezodpovedajú
banju teda ani konštrukčne a už vôbec vlastnosťami a
zvukom. Sú obvykle
takzv. hluché, teda mnohá technika na nich vôbec
nezaznie, alebo znie skreslene.
Ak napríklad zahráte za sebou
dvoj-príklep ako je v skladbe Foggy Mountain Breakdown
ten druhý vám v tempe zaznie potlačene, alebo nezaznie
vôbec. A tak sa to nikdy nenaučíte poriadne hrať,
alebo si vypracujete zlozvyk napríklad prehnaného
akcentu na druhý príklep, ktorý bude neskôr problém
odstrániť. Nenaučíte sa ani ladiť a rozoznávať
ladenie, lebo tu je všetko tak potlačené, že sa
rozladenie alebo opotrebenie strún a teda nutná výmena
často stratí. Nenaučíte sa poriadne hmaty a techniku
ľavou rukou, lebo tu je jedno kde a ako hmat uchopíte,
vždy bude znieť rovnako tupo. Ak však na kvalitnom
nástroji nepoložíte prsty tesne pred pražce, alebo
nedotiahnete sklz až k pražcu bude to drnčať a nebude
to ani správne znieť. O tvorbe tónu pravou rukou ani
nevraviac. Tu pre tupý zvuk sa márne budete snažiť
hľadať správnu polohu a uder prstov pravej ruky. Bude
to znieť stále rovnako a vy sa nenaučíte správne
udrieť, teda tvoriť tón a ani rozoznať či máte dobrý
timing čo je alfa a omega hry na banjo. Opäť vznikne
zlozvyk, resp. nedostatok čo bude problém neskôr
odstrániť a donúti vás povedzme aj po rokoch hry začať
celkom od začiatku čo nieje príliš povzbudivé pre
motiváciu naučiť sa hrať na banjo.
Ak neznejú
hlucho znejú naopak tieto nástroje ako jaskyňa čí
prázdny sud od piva. A tak pri zahrati jednej struny
sa vám naviac ešte rozozvučia všetky ostatné a vy sa
nikdy nenaučíte dobrému timingu a peknému oddeľovaniu
tónov pretože miesto jasného tónu vám bude znieť guča
neidentifikovateľných zvukov a pazvukov. A čo je
najhoršie tieto nedostatky často zakryjú mnoho chýb,
nepresností, špatných dohmatov, synchronizácie pravej
a ľavej ruky a ďalšieho, a ďalšieho čo sa
potom objaví naraz keď začnete hrať na normálnom
nástroji a budete musieť začať ako som už povedal
často celkom odznovu a rok hrania bude stratený čas.
Každopádne
ale drevený korpus (nie preglejka) je vždy lepší ako
celokovový pretože dáva teplejší a plnší zvuk. Naviac
naň môžete nasadiť mosadznú obruč, alebo vôbec upraviť
ho pre dodatočné osadenie toneringu čo diametrálne
zmení zvuk. Ale pozor ! Nieje to tak dávno čo som v
jednom veľkom obchode jedného nákupného centra držal v
ruke 5strunové banjo od istého u nás v súčasnosti
značne rozšíreného čínskeho výrobcu za necelých
150-EUR, a aké bolo moje prekvapenie keď som zistil,
že miesto dreva je tu použitý plast napodobujúci
drevo. Možno aj rovnaký ako je použitý na laminátové
plávajúce podlahy. A to už je dosť silná káva aj
pre mňa.
|
|
|
|
|
|
príklad
hliníkového
liateho korpusu |
príklad
hliníkového
liateho korpusu |
príklad
hliníkového
plechového
korpusu |
plastový
korpus
(imitácia dreva)
bez tone ringu. |
drevený
korpus
bez tone ringu
naviac s málo napínakmy na blanu |
|
takto
to má vypatať |
Ak si ho predsa kúpite, lebo napr.
nebude mať momentálne na drahší, tak vás určite
nebudem odrádzať. Som ale presvedčený, že ak si raz
zahráte na čo i len trocha kvalitnom nástroji, určite
váš pôvodný nástroj okamžite budete chcieť
predať. Ak
ho už máte nezúfajte. Cvičte ďalej a snažte sa čo
najskôr si našetriť na skutočné banjo. Ak ho
budete mať budete prekvapený ako vám všetko naraz bude
znieť. A práve pretože tieto "tiež banja" neznejú ako
majú, nič nebude znieť ako má a vy môžete získať
nenapraviteľné zlozvyky v tvorbe tónu. Pritom
tvorba tónu je mimoriadne dôležitá a od nej sa odvíja
vlastne celá hra. Učenie sa na kvalitnom, alebo aspoň
uspokojivom nástroji je celkom iný pocit a budete aj
značne rýchlejšie napredovať. Takže investovať sa tu
oplatí. Samozrejme poľa peňaženky a teda možností.
Podobne
nedoporučujem ani pôvodné či nejako repasované
nástroje Kertak ktoré sa za socializmu vo veľkom
vyrábali v nejakej českej továrni na hudobné nástroje
a kde tu sa dajú ešte zohnať. S banjom to konštrukčne
nemá nič spoločné. Vďaka hmatníku ako rúčka od
krompáču, neprevodovanej mechanike piateho kolíka,
drevenej opierky ktorá viac zavadzá než slúži svojmu
účelu, akémusi pavúkovi podobne ako u dobra a tej
lešenárskej trubke ktorou je ukotvený hmatník vo
vnútri to je skôr špatný vtip. Konštrukčne to je akási
nepodarená fúzia medzi minstrel, appalachian,
dojo a bluegrass banjom nepodobajúca sa ale ani
jednému.
Podobne stará socialistická východonemecká
Marma (na obrázku v šesťstrunnovom prevední). Aj keď
treba priznať, že jej kvalita je diametrálne lepšia
ako u Kertaka.
Podozrivo znejú
aj inzeráty "Predám špičkovú kópiu Gibson. Výborný
zvuk.". Obvykle to je kópia akurát možno vzhľadom. O
čom tiež skôr pochybujem. Každý seriózny banjista čo
predáva svoj starý nástroj uvedie vždy totiž presne
výrobcu a nie, že sa jedná o kópiu čohosi.
U banja sa dá našťastie mnohé vylepšiť
nastavením či drobnou úpravou ktorú dokáže previesť
nejeden staviteľ a často aj banjista. Nie je to ako u
gitary kde je zvuk viac menej daný. Často správna
kombinácia blany, jej napnutia, kobylky a strún už
spôsobí diametrálny obrat vo zvuku. Lepšie usadenie
tone-ringu s dolícovaním korpusu či hmatníka a
rezonátoru potom spôsobí niekedy aj priam zázrak. Ba
zmeniť sa dá aj celkom lacné banjo bez tone-ringu. Či
už jednoduchou úpravou, alebo väčšou úpravou kde je
však otázne či investícia do úprav, ktorá je často o
mnoho vyššia ako cena samotného nástroja je
zmysluplná. Je to iba na vás.
A nakoniec pre zvuk banja je
najdôležitejšia aj tak pravá ruka. Spôsob úderu,
tvorba tónu a timing. Tá totiž hlavne tvorí tón a od
neho sa zas všetko ovíja. Dobrá pravá ruka aj z
lacného menej kvalitného nástroja dokáže vyčariť
dobrý, alebo aspoň uspokojivý zvuk. To však platí
jedine u skúseného banjistu čo už presne vie čo a ako
treba. Nie na naučenie sa toho. Koluje
historka, že pánovi Scruggsovy dali odskúšať
niekoľko rôznych nástrojov od rôznych výrobcov.
Problém s posúdením kvalít nastal keď v jeho rukách
všetky zneli navlas rovnako.
Na záver ešte
jedna poznámka. Môže sa vám stať, že si kúpite
kvalitný nástroj a aj tak bude znieť ako hrniec, duto,
prípadne bude v ňom znieť všetko možné a budete
sklamaný zo zvuku. Väčšinou je dôvodom to, že ak je to
nový a naviac sériový nástroj čo je iba továrenský
poskladaný, ale ešte nieje doladený a nastavený. Po
jeho nastavení by sa malo všetko zmeniť. Poproste
preto niekoho skúseného aby kúpu zrealizoval s vami.
Skúsený hráč vie aj pri nenastavenom nástroji posúdiť
jeho potencionálnu kvalitu, alebo nekvalitu. Neverte
vždy hneď bezhranične tomu čo vám povie predavač čo
ten nástroj chce v prvom rade predať.
|
3. Na čo pri kúpe
dbať |
Pri
kúpe si treba overiť hlavne niekoľko drobností a dbať na
nasledovné.
1.
|
Či má rovný hmatník a či hmatník nieje
náhodou skrútený. Pri pohľade od kobylky k
orechu musí byť rovný a orech s kobylkou sa musí
prekrývať v hornej hrane. Tak isto sa musí
prekrývať hmatník s prítlačným prstencom okolo
blany. Nesmie byť teda oproti blane vychýlený.
Sám o sebe nesmie javiť žiadne známky
vykrútenia, ohnutia či hrbu. Najčastejšie
majú hmatníky hrb okolo piateho pražca a
najčastejšie je príčinou príliš silné
predpnutie.
Vyskúšajte si aj ladenie. Nielen oktáva (12 pr.)
oproti prázdnej strune ale hlavne flažolet na 12
pražci ktorý ukáže viac. Ak ladí flažolet oproti
prázdnej strune, ale neladí tón na 12. pražci
oproti prázdnej strune je problém skôr v sklone
hmatníka, alebo posune kobylky. Napríklad príliš
vysoké struny sú často dôvodom nečistého
ladenia. Pritlačením struny totiž túto vlastne
predlžíte. Ak ju musíte pritlačiť veľa (je veľmi
vysoko nad hmatníkom) tak ju vlastne rozladíte
rovnako ako keby ste ju vychýlili do strán.
Ak
neladi ani jedno je buď nesprávne kobylka, alebo
je problém v hmatníku väčší. Preto treba
vyskúšať aj čistotu tónov pomocou chromatickej
ladičky postupne na hmatníku od prázdnej struny
po najmenej 15 pražec a aj viac. Lacnejšie banja
dosť často nad 15 pražcom neľadia presne. Tak
isto vyskúšajte plné akordy aby ladili vo
všetkých polohách. Všetko vždy však s
novými, alebo aspoň ladiacimi strunami. Staré
struny neladia často samé o sebe. To spoznáte ak
vám jedna struna ladí a vedľajšia nie, resp ak
jedna na rovnakom pražci znie vyššie a druhá
susedná nižšie čo nemá konštrukčné odôvodnenie
pri vedľajších strunách.
Ak je
kobylka rovno a v správnej polohe (vzdialenosť 0
pražec - 12 pražec musí byť zhodná so
vzdialenosťou 12 pražec - kobylka) a napriek
tomu neladí nástroj iba na jednej strane a
hlavne iba od určitej polohy je obvykle problém
práve v skrútenom hmatníku. Pre ladenie
hrá dosť podstatnú rolu aj kvalita a vek strún.
Preto skúšajte ladenie iba ak tam máte nové
struny. Ale pozor platí tu často to samé čo u
gitár a teda posun kobylky dozadu na strane
hrubších strún oproti tenším. Záleží mnohé aj od
kobylky takže mierny posun oproti tenkým strunám
je možný a je v poriadku pokiaľ je inak hmatník
bez závad.
Ak
preladíte strunu D do tónu C a výrazne sa vám
rozladia ostatné struny je problém buď v slabom
nekvalitnom hmatníku napríklad bez výstuže, v
jeho nadmernom pružení, alebo v jeho slabom
ukotvení o korpus. Môže byť problém aj iba v
povolených maticiach ukotvenia hlavne u nového
nenastaveného nástroja. Ladením všeobecne dokáže
odhaliť problém v hmatníku a ukotvení o korpus.
K istej zmene prísť musí, lebo sa pri preladení
hlavne iba jednej strany mení pnutie. Nesmie sa
však nástroj celkom rozladiť. |
2.
|
Či má
hmatník v tele kovovú výstuž pomocou ktorej je
možné aj jeho predpnutie. Hmatníky bez výstuže
sa obvykle časom skrútia a je obvykle slabý
pri výmene strún za silnejšie s väčším ťahom.
Na obrázku je rez v hornej časti hmatníka kde
prechádza k hlave.
|
3.
|
Ako je
konštruovaný hmatník, z čoho je hmatník
(drevo) a aký má povrch. Ideálne je ak je
hmatník z kučeravého javora, prípadne orechu
často lepený z viac plátov po dĺžke čo ho ešte
zosiluje.
Horná plochá má byť z tvrdého čierneho ebenu
prípadne mäkšieho a svetlejšieho palisandra. Horná
plocha však nesmie byť v žiadnom prípade z
nejakého celkom mäkkého dreva aby časom hrou
nevznikli od prstov priehlbinky pred pražcami,
ktoré by zapríčinili neladenie nástroja a
pracne sa opravujú buď zbrúsením celého
hmatníka, alebo vyliatím náhradnou hmotou. Hmatník
ako
celok
by mal byť útly, dobre sedieť v ruke a vlastne
kopírovať ruku medzi roztvoreným palcom a
ukazovákom. Nemalo by nič ruke zavadzať.
Zdobenie
je
čisto
dekoračné.
Zdobenie je obvykle z perlete, nazelenkavého
abalonu, alebo náhradnej perlete u lacnejších
nástrojov. Máva rôzne variácie podľa výrobcu a
modelu nástroja od jednoduchých bodiek až po
bohaté a zložité ornamenty.
|
4.
|
Pražce
by mali byť mosadzné a radšej tvrdší
trvanlivejší variant. Nemali by v nich byť
drážky po strunách ani iné opotrebovanie
požadujúce výmenu. Nemali by byť na krajoch
príliš zošikmené aby prsty neskĺzavali. V
poslednej dobe je módne používať oceľové tvrdé
pražce. Osobne si však myslím, že mosadz na
rozdiel od ocele nástroj "rozcinkáva".
|
5.
|
Z čoho je orech. Ideálna je kosť,
slonovina, alebo kvalitná tvrdá náhrada. Struny
pri ladení nesmú skočiť. Dá sa tomu ale
prechodne pomôcť drobnou úpravou. Určuje
dohmat a je to preto mimoriadne dôležitá súčiasta.
Často je zdrojom problémov u nového nástroja.
Obvykle jeho napríklad nesprávna hlbka či formát
drážok na struny, jeho celková výška, usadenie na
hlave a pod. môže spôsobovať problém s ľadením,
drnčanie strún a hlavne dohmat na hmatníku.
Podobný
problém môže spôsobovať na tenkej strune g
nulty pražec obvykle vo forme plastovej
skrutky s drážkou na strunu. Vždy skontrolujte
oboje.
|
6.
|
Aké má
nástroj mechaniky. Nevhodné sú gitarové a už
vôbec mosadzné prevody. Treba uprednostniť
špeciálne banjové a iba sprevodované
(planétový prevod) najlepšie asi Shaller,
alebo Keith. Musia ísť plynulo bez odporu,
zadrhávania, už vôbec skokovo a nesmiete pri
otáčaní vnímať zuby ozubených koliečok v
prevode. Znamená to buď špatné opracovanie,
alebo zvyšky po frézovaní čo vždy značí
predčasné opotrebenie. Musia dokázať jemne a
plynulo ladiť struny a nesmú povoľovať. Občas
ich pomocou spodnej skrutky treba jemne
dotiahnuť. Nie však tak aby išli ťažko čo by
skôr alebo neskôr zapríčinilo ulomenie
plastového kolíčka. Pri celkom povolenej
strune nesmú v hlave hmatníka vykazovať
výraznú vôľu.
Zvlášť
treba dbať na mechaniku piateho kolíka, ktorá
v žiadnom prípade nesmie byť priama, ale musí
byť tiež sprevodovaná a pevne sedieť v
hmatníku. Inak sa tato struna (pokiaľ to nieje
nilonka) v podstate nedá naladiť. U
starších nástrojov skontrolujte okolie
hmatníka tesne okolo kolíka. Nesmie tam byť
žiadna prasklina, vyštrbenie dreva, náznak
opotrebenia okraju otvoru či prítomnosť
lepidla. Vždy to značí, že kolík nesedí
spoľahlivo v otvore, otvor je vybehaný a časom
sa môže začať v ňom kolík pretáčať čo by
znamenalo dosť nákladnú opravu.
Vodiaca drážka v hmatníku (skrutka) pre piatu
strunu nesmie spôsobovať svojou nesprávnou
výškou či hrúbkou drnčanie tejto struny o
najbližší pražec ako aj vybrovanie struny v
nej. Je to veľmi častý problém. Drážka musí
byť vždy nižšie ako piaty (najbližší) pražec
za ňou.
|
|
|
7.
|
Prelaďovače.
Je
to
doplnok a nie každý banjista ich používa.
Určite sa neoplatí kúpiť prelaďovače kvôli
napríklad dvom skladbám kde ich používate
naviac iba pár krát. Skoro vždy sa v hre dajú
nahradiť inou technikou. Či už sklzom, alebo
vytiahnutím. Tak isto pre rýchle preladenie do
iného ladenia nepotrebujete prelaďovače a
časom to zvládnete v okamihu a bez problémov
aj bez nich.
Práve
naopak s nastaveným prelaďovačom sa struna
nemá ladiť a pri útlejšom hmatníku preladením
do iného ladenia aj pomocou prelaďovačov
musíte aj tak skoro vždy previesť korekcie
ostatných strún. Ak sa už ale rozhodnete pre
prelaďovače tak jedine originál (žiadne
náhradné) a pokiaľ možno Keith typ.
Platí
pre ne to isté čo pre bežný kolík. Nastavenie
dorazov musí naviac držať a nesmie sa
samovoľne pri prelaďovaní meniť. Dôležité je
aby kolík šiel ľahko a bez zadrhávania. Pozor
pretočením na silu sa môže nezvratne poškodiť
|
8.
|
Ako je
pripojený hmatník ku korpusu. Mal by mať
kontakt v plnej ploche korpusu a tone ringu a
mal by tam sedieť pevne. Nemal by vibrovať.
Dôležité je hlavne jeho ukotvenie. Malo by byť
dvojbodové po reze na výšku a vlisované do
hmatníka na jeho spodnej časti. Ukotvenie by
mali tvoriť dve kovové tyčky prechádzajúce z
hmatníka kde sú pevne ukotvené, celým korpusom
až k opačnej strane k strunníku a tak ho dobre
fixovať a dovoľovať samostatným nastavením
pomocou nastavovacích matíc aj jeho jemné
nastavenie. Hmatník pokiaľ nieje iba nesprávne
nastavený, by nemal v žiadnom prípade
spôsobovať svojou nesprávnou výškou a odstupom
od napínacieho prstenca a strún, drnčanie ako
strún tak aj banja. A už vôbec kolísanie tónu.
Spojenie hmatníka s korpusom je konštrukčne
najcitlivejšie a zrejme aj najdôležitejšie
miesto u každého banja.
|
9.
|
Prstenec
pritláčajúci
blanu
by mal byť z masívneho kovu a nesmie javiť
známky skrúcania, nepravidelností, či
vychyľovania sa. Mal by dobre umožňovať
napnutie blany s najmenej 24 rovnako
kvalitnými napinákmi ukotvenými obvykle vo
flange prípadne v korpuse u open back. Nesmie
poškodiť blanu nejakou nerovnosťou či
nepravidelnosťou.
|
10.
|
Korpus
by mal byť z viacej kusov dreva - vrstvený - a
ohýbaný podobne ako korpus bicích a dostatočne
masívny aby sa nezbortil. Podľa spodnej strany
po odstránení rezonátoru a kresby dreva sa dá
obvykle rozoznať či je vrstvený a ohýbaný
(obrázok v strede a vpravo), alebo ma takzv.
tehličkovú stavbu (vľavo). V každom prípade
musí tvoriť presný kruh bez najmenších známok
skrútenia či vychýlenia a kopírujúci dokonale
tone-ring ktorý na ňom sedí. Výška korpusu čo
do konštrukcie nieje až tak podstatná keďže
niektoré banja (napr. staršie Washburn banja)
ho majú vyšší a iné nižší. Táto výška však má
vplyv na zvuk. Vyšší korpus dáva zväčša hlbší
zvuk.
|
11.
|
Rezonátor je zadná ozvučnica ktorá má
veľký význam pre zvuk. Niektoré banja určené pre
clawhammer, classic banjo a podobne ju nemajú
(open back), alebo majú zvláštny typ s otvorom v
strede. U bluegrassového banja je najlepšie ak
je z masívu. Obvykle kučeravý javor, orech,
alebo mahagón. U lacnejších nástrojoch sa
používa aj preglejka. V žiadnom prípade plast. Každopádne by mal
mať rovnomernú krezbu bez kazov a mal by pevne
sedieť, pevne ukotvený štyrmi skrutkami o flange
a tesne obopýnať hmatník bez vôle. Často sa
bohato zdobí. Zdobenie však nemá žiaden význam
pre zvuk.
|
12.
|
Flange
záleží od výrobcu, modelu a aj druhu banja.
Banja určené pre clawhammer a classic banjo ho
napríklad nemajú taký ako bluegrassové banja.
Tvorí často iba pás kovu okolo korpusu, alebo
nieje prítomný vôbec. V zásade je to kovová
obruč s otvormi okolo korpusu o ktorú je
uchytený ako rezonátor tak aj napínacie háčky
pre blanu a vlastne drží kľúčové časti
pohromade (samostatný bubon banja). Preto je
najlepšie ak je z jedného kusa. Používa sa ale
aj zložený z dvoch častí. Lepší je masívnejší
a nesmie byť nijako poškodený, prehnutý, alebo
skrútený. Musí dobre a pevne sedieť na
korpuse. Musí znášať pomerne velký ťah
napnutia blany, preto rozhodne nesmie byť
útly.
|
13.
|
Blana
sa dá hravo vymeniť. Vhodnejšia je pevnejšia a
tvrdšia blana. Mne sa najlepšie osvedčila
FiveStar o ktorej sa právom hovorí, že je
možné ju až extrémne napnúť.
Mäkká nieje príliš vhodná lebo ju nieje možne
dostatočne napnúť. Záleží však hlavne od zvuku
aký chcete dosiahnuť a samozrejme strún a
vôbec nastavenia. Na blane si treba všímať
spôsob ako je uchytená o drôt, resp. jej
ukončenie v obvykle plastovej obruči. Slabšie
ukotvenia lacnejších blán, ktoré sú
ukotvené akýmsi jazýčkom prevlečeným cez otvor
v blane nad ním a zaliate do epoxidu, môžu
spôsobiť jej natrhnutie v tejto perforácii.
Dole na obrázku máte porovnanie lisovaného
(vľavo) a zaliateho (vpravo) ukotvenia.
Vhodnejšie sú blany s pevným lisovaným
ukotvením bez perforácii v obruči.
Či je
blana hladká, alebo pieskovaná je viac menej
vecou vkusu. Tak isto či je biela, čierna,
lesklá, alebo priesvitná. Každopádne na
pieskovanej má ruka lepšiu stabilitu a kto vie
prečo údajne znie obvykle aj lepšie. Blana by
sa mala naladiť do G až C. Pre tradičnejšiu
hru skôr nižšie smerom ku G a pre
melodickejšie hranie a single string skôr
smerom k C kde znie ostrejšie a kratšie.
Blana sa napína vždy do kríža a postupne.
Napnutie novej blany trvá aj niekoľko dni.
Treba ju nechať sadnúť a po asi mesiaci prvý
krát a neskôr ešte raz po troch ju druhý krát
dotiahnuť a doladiť. Blane nesmie nič brániť
vo vibrovaní a pozor na prípadné ostré hrany
na toneringu či prítlačnom prstenci. Znamenali
by istý koniec blany.
Ak
používate snímač musíte sa zmieriť s tým, že
vaša blana nebude správne vibrovať a preto
banjo bude znieť hluchejšie a horšie. Pomôcka
proti alikvotam a drnčaniu strunníka
(najčastejší problém) je pod strunník vložiť
pás kože a tak blanu zatlmiť pod strunníkom.
Prvý krát som to videl u banja Linn Moriss keď
bola s kapelou v Brne. A verte že to skutočne
pomáha.
Pozor
dôležitá je výška - predpnutie - blany. Nie
každá sedí na každé banjo. Záleží to od
konštrukcie banja a hlavne od výšky obruče a jej
umiestnenia oproti hmatníku a vo vzťahu ku
korpusu. Ak použijete nízku blanu pri vysokej
obruči, nebudete ju môcť uložiť dostatočne
nízko oproti hmatníku a strunám a bude zavadzať.
Naopak vysoká pri útlej obruči vám prepadne.
|
14.
|
Kobylka
sa
dá
vymeniť a je jednou z dosť kľúčových súčastí a
má enormný podiel na zvuku i hlasitosti. Musí
byť rozhodne trojnohá, nie príliš vysoká a nie
príliš nízka (obvykle cca 15mm) na spodnej
časti širšia ako na hornej a všetky nohy musia
dobre sedieť na blane v plnej ich spodnej
ploche. Kobylka musí byť z dvoch kusov dreva
pričom horná časť musí byť s tvrdého čierneho
ebenu (žiadna náhrada) v ktorom sú drážky na
struny ktoré v nich musia dokonale sedieť a
nesmú spôsobovať ich vibrovanie a drnčanie. Na
nožičkách by v reze mala byť hrubšia ako na
hornej časti. Masívnejšia kobylka spôsobuje
hlbší zvuk, útlejšia ostrejší a vyšší. Kobylka
v žiadnom prípade nesmie byť prasknutá, alebo
vyštrbená. Nevhodné sú kobylky kde je pod
struny vložená ešte naviac perleť. Je to síce
vecou vkusu, ale mne sa ten príliš ostrý zvuk
často celkom orezávajúci hlboké tóny nepáči.
Chýba mu ta hutnosť ktorú každé banjo musí
mať. Môže možno trocha pomôcť lacnému
banju čo normálne znie ako sud trocha orezať
tú "sudovosť", ale zároveň nástroj značne
stíši.
Tak
isto nedoporučujem všeliake odskákané a
oblúkovité kobylky pokiaľ nie sú vyrobené
presne na mieru na konkrétne banjo. Nástroju a
ladeniu podľa mňa viac škodia než pomáhajú a
správne banjista investuje do strún a
pravidelne ich mení a stará sa o ne.
Každá kobylka má časom tendenciu pod tlakom
strún sa prehnúť. U kvalitnej kobzlky síce trvá
roky, než to nastane, ale stáva sa to. Spoznáte
to podľa toho, že vám struna G v strede kobylky
obvykle začne drnčať pretože naráža o pražce.
Vtedy môžete buď znížiť aj ostatné struny a
zdvihnúť hmatník, alebo kobylku vymeniť za novú.
Vždy však samozrejme s rizikom že vám nová
kobylka zmení zvuk. A pretože u kobylky žial
platí že čím je staršie drevo tým je lepšia,
nová nikdy nebude znieť ako vyhratá.
Pri
kúpe máte na výber mnoho možností. Od
neznačkových čo vás budú stáť 1 až 2 $ po
najčastejšie používaný štandart ako sú kobylky
Grover ktoré stoja bežne 100 - 250- Sk. Ak
chcete špičkovú značku tak potom máte obrovský
výber značiek ako Huber, Vintage, Moon,
Scorpion, Sosebee, alebo Snuffy Smith, Sullivan
(používam ja) a mnoho ďalších. Alebo ak chcete
vyskúšať neštandartný tvar tak potom Sampson,
Kat Eyz a mnoho ďalších. Všetky tieto značkové a
mimoriadne kvalitné sú v cene od 25 do maximálne
40 $ keď sa už jedná často o čisto ručnú prácu a
z ultra starého dreva pametajúceho ešte možno aj
mamutov.
K
diospozícii sú samozrejme aj domáci slovenský
výrobcovia. Niektoré ich kobylky som sám
odskúšal, ale nebol som s nimi príliš spokojný a
naviac sú podľa mňa ako všetko na Slovensku
neprimerane predražené. To však neznamená, že
niekomu nebudú vyhovovať práve tie.
|
15.
|
Tonering
je
kľúčovou
časťou. Je to kovová obruč ktorá leží na
korpuse a na jeho hornej časti leží blana. V
žiadnom prípade nesmie byť z hliníka a už
vôbec z plastu. Najlepšie je, ak je zo
zvonoviny (bronz, zvonárska mosadz) u
lacných nástrojov sa používa aj bežná
mosadz. Mal by byť masívny a obvykle
poniklovaný, alebo pozlatený.
Používa
sa
Flathead
(v reze v tvare číslice jedna - vpravo),
ktorý môže byť plný i dutý, a s
otvormi (20, alebo 40) i bez nich. Druhý
najpoužívanejší je takzv. Archtop (vľavo) s
drážkou na hornej hrane a tvoriaci tak
vlastne dva obvykle rôzne vysoké vrcholy,
ktoré ľahko spoznať u nástroja podľa
zošikmeného okraju blany banja. Je to skôr
predvojnový model a dáva veľmi špecifický
ostrý zvuk.
|
|
Pre
open back nástroje sa používajú skôr iné
toneringy. Napríklad konštrukčne dosť
zložitý Whyte Laydie , ktorý dáva krásny
teplý old time zvuk, Ďalším je modernejší
jasnejšie a zvonivejšie znejúci Tuba Phone,
alebo pre classic banjo najvhodnejší a jeden
z najstarších variantov vôbec, takzvaný
German silver čo nieje nič iné ako plát
špeciálneho kovu (meď, nikel a zinok) okolo
celého dreveného korpusu na hornej hrane
ohnutý a tvoriaci tak aj tonering. Dáva ten
typický hlboký a dutejší zvuk nástrojov z
konca devätnásteho a začiatku dvadsiateho
storočia. V poslednej dobe nielen pre
open back sa pomerne populárny stáva aj
takzvaný Hartford tonering (Granadillo) čo
je dosť špecifický tonering od firmy Deering
postavený z rovnakého materiálu aké sa
používajú na výrobu kláves pre marimbu,
výrobu fagotov či klarinetov. Dávajú
zvláštny čistý plný a teplý tón s
dominantnosťou spodných tónov
|
|
|
TubaPhone tonering
a flange okolo korpusu
|
German silver
bez flange
|
Granadillo tonering |
|
|
|
Whyte Laydie tonering |
TubaPhone tonering |
Solid Brass
tonering (absolutné minimum)
|
Tone
Ring musí byť odlievaný a najlepšie
odlievaný odstredivo. Je to možno najdrahšia
súčiastka a existuje mnoho značiek za cenu
od 100$ po aj viac ako 1000$ (Dannick,
Kruger, Kulesh, Blaylock, Tennessee, JLS,
Ptacek, Krishot a pod). Záleží od banja
a hlavne výrobcu aký je v tom či onom
nástroji použitý. To či má banjo uspokojivý
tonering zistíte okamžite po poťažkaní
nastroja. Jeho značná váha v korpuse vám
okamžite ukáže či je v danom nástroji vôbec
použitý kvalitný tonering, alebo len akási
pseudo náhrada ak tak z mosadze či dokonca z
hliníka, alebo či je banjo prípadne celkom
bez toneringu. Kvalitné banjo váži mnoho
kilogramov a má zvonivý zvuk. Banjo bez
toneringu znie duto ako jaskyňa, ťažko sa
rozozvučí, reaguje oneskorene a niektoré
techniky napríklad aj flažolety na ňom skoro
vôbec neznejú. Umelé skoro nikdy.
K
nám sa v poslednej dobe dováža a v obchodoch
ponúka mnoho ľahkých nástrojov bez toneringu
z ktorých niektoré som objavil u pôvodných
výrobcov pod označením "detské odľahčené
banja". Takže pokiaľ nie ste "deti" je
lepšie si ich nevšímať a zamerať sa na
štandartný nástroj z ktorého nosenia budete
mať vyťahané ruky
|
|
|
|
|
Flathead
pre bluegrassové banjo
|
Archtop
pre
bluegrassové banjo
|
Whyte Laydie
pre clawhammer banjo |
Tuba Phone
pre clawhammer banjo |
German silver
pre classic banjo |
|
|
|
|
|
|
16.
|
Strunník je dôležitý pretože definuje
tlak strún na kobylku. Mal by byť masívny a
nesmie javiť tendenciu ohnutia sa pod tlakom
strún. Ideálne je ak má zahnuté boky smerom dolu
čo bráni jeho ohnutiu. Nesmie drnčať a
musí umožňovať pomocou skrutky v zadnej časti
nastavenie tlaku strún na kobylku jeho zvýšením,
alebo znížením (nakláňaním). Čím vyšší tlak tým
ostrejší a konkrétnejší zvuk. Musí tiež
umožňovať rýchlo vymeniť pretrhnutú strunu.
Strunníky v ktorých treba strunu prevliekať cez
všeliaké otvory, jednou rukou pridržiavať
odklopený poklop s protitlakom spružiniek a
druhou prevliekať popod neho a kde kade strunu
sú z praktického hľadiska nevhodné. To pochopíte
keď sa vám to stane na javisku a vy budete
musieť promptne vymeniť strunu. Pevnosť
strunníka však je prioritou ktorej treba aj
takéto nepohodlie občas podriadiť
|
17.
|
Opierka
slúži
na
pohodlné opieranie pravého zápästia pri hre.
Lepšie sú hladké ako gravírované pretože
niekoho kto má alergiu na kov môže
gravírovanie dráždiť. Hlavne ak sa ruka potí
môže rýchlejší pohyb po opierke v lete
spôsobiť až popálenie. Ale je zas pravda, že
pekná gravírovaná opierka je krajšia.
Každopádne mala by byť uchytená v dvoch bodoch
o napínače na boku korpusu a teda výškovo
nastaviteľná. Na hornom spodnom okraji sa
nesmie dotýkať obruče ani napínacích háčkov.
|
|
|
4.
Doplnky k banju - príslušenstvo
|
1.
|
Struny sú v zásade pre samotné banjo
čo do kvality konštrukcie nepodstatné pretože je
to hodne individuálna vec aj keď na druhej
strane majú dosť podstatný vplyv na zvuk. Ja
uprednostňujem GHS triedy 11 (občas aj 10)
pokiaľ možno phospor-bronze. Treba sa o ne
starať po každom hraní ošetriť a očistiť od potu
a pravidelne meniť. Pri každodennom hraní struny
vydržia maximálne 14 dní. Potom strácajú zvuk a
postupne prestávajú ladiť. Ale mal som už struny
čo ladili viac ako dva mesiace. Struny by sa
mali meniť podľa potreby vždy keď prestávajú
ladiť, alebo strácajú zvuk čo záleží od spôsobu
hrania, ako často hráte, ako máte agresívny pot
a podobne. V priemere to je raz za mesiac. Nieje
vhodné im po roku zapáliť sviečku k ich ročnému
výročiu.
Phospor Bronze struny vydržia kratšie, ale majú
zvonivejší a mohutnejší zvuk. Niklové vydržia
dlhšie a majú kratší zvuk. Tenké struny sú
cinkavejšie, tvrdšie znejú konkrétnejšie. Občas
je vhodná kombinácia viacej sád a hrúbok na
zlepšenie rovnomerného rozloženia tlaku na
kobylku. Používa to mnoho banjistov. Tvrdšie
struny majú výhodu, že sa do nástroja môžete
oprieť čo je pre hru dosť dôležitá vec. Jemná
hra až na výnimky banjistov kapiel ktorých
repertoár to vyžaduje obvykle farbou a škálou
zvuku nestojí za nič. Tradičný bluegrass sa hrá
tvrdo. Zložitejšia technika, hlavne single
string použitý napríklad v jazze skôr jemnejšie.
Tomu treba prispôsobiť aj struny. Tvrdá hra na
mäkkých strunách je udrnčaná. Tak isto naopak
mäkká hra na tvrdých strunách je hluchá. Dobrý
banjista naviac musí vedieť hrať tak, tak aj
tak.
Osobne používam GHS media o hrúbke 0.11, 0.12,
0.13, 0.22, 0.11. Občas aj wildcat sadu GHS
0.11, 0.11, 0.13, 0.22, 0.11 ktorá má po
stranách vyrovnanejší tlak na kobylku. Skúšal
som aj sadu 0.11, 0.13, 0.16, 0.24, 0.10 alebo
0.11, 0.13, 0.16, 0.26, 0.10. Majú zaujímavý
zvuk hlavne pre tenšiu g, ale skôr sa podľa mňa
hodia na frailing než bluegrass.
V našich
bežných obchodoch budete mať možno problém
zohnať vhodné struny. Dokonca som sa stretol s
tým, že oficiálny zástupcovia niektorých značiek
nie sú schopný (alebo ochotný) zabezpečiť struny
aké budete potrebovať a tvrdohlavo ponúkajú iba
to čo je vhodné pre nich. Takže aj tu často bude
nutné si struny zabezpečiť cez internet, alebo v
zahraničí kde tento problém nie je. Ale to je
bežné a väčšina popredných hráčov to takto robí
pričom si zabezpečí zásobu na celý rok.
Len pre zaujímavosť, u banja sa používajú v
určitej oblasti aj nylonové struny.
|
2.
|
Puzdro. Ak je to možné banjo kupujte
jedine s pevným futrálom. Je to mimoriadne
citlivý nástroj na poškodenie vzhľadom na
nepomer hmotností a masy vôbec čo do hmatníka a
tela. Kameňom úrazu je spoj. Ak príde tu k
poškodeniu je nastroj prakticky odpísaný a
oprava je značne nákladná. Pričom sa môže stať
že už nikdy z neho nedostanete s novým korpusom
či hmatníkom ten istý zvuk ako pred poškodením.
Preto žiadne plátené puzdrá , alebo náhradné
napr. gitarové. Jedine originál banjový tvrdý
futrál ktorý ho zároveň chráni aj v zime. Každý
nástroj prudkou zmenou teplôt strašne trpí.
|
3.
|
Popruh.
Je
vhodnejší
pevný kožený a široký aby sa rozložila značná
váha nástroja. Hlavne musí byť pevne ukotvený
aby nedošlo k samovoľnému uvolneniu a pádu
nástroja.
Mal by byť ukotvený pod strunníkom a hmatníkom,
pričom by mal viesť pod najmenej troma napínačmi
na každej strane pre lepšiu stabilitu. Ak ho
budete mať uchytený na oboch stranách iba o
jeden, môže sa vám po čase stať, že sa skriví.
Osobne
používam kožený široký ktorý ma na oboch
koncoch špeciálne uzatváracie zámky, ktoré
ukotvím o napínače. Jeden za strunník a jeden
pod hmatníkom.
|
4.
|
Stojan. Nikdy neopierajte banjo o
hmatník a nejakú stenu. Jeho pošmyknutie by
spôsobilo nenapraviteľné škody. Ak nehráte
položte ho na puzdro na zem, najlepšie ale
priamo do puzdra a na bezpečné miesto.
Nezabúdajte, že vaše banjo môže znamenať váš
najväčší alebo najcennejší majetok čo vlastníte
a tak sa k nemu aj správajte. Ak už používate
stojan tak musí byť bezpečný a banjo v ňom musí
dobre sedieť s možnosťou zafixovania. Musí byť
stabilný. V žiadnom prípade ale nenechávajte
doma banjo v stojane a už vôbec v blízkosti
radiátora. Spôsobilo by to nenapraviteľné škody.
|
5.
|
Prstence. Je to často aj vecou vkusu
. Osobne používam tvrdené palcové plastové
Golden Gate alebo Gewa a kovové
nikel-strieborné National na ostatné prsty.
Vyhovujú mi nezničiteľnosťou, tvarom ale
hlavne zvukom. Tie kovové sú bez najmenšej
známky opotrebenia viac ako 10 rokov staré. Sú
z nikel-striebornej zliatiny a preto obvykle
aj o niečo drahšie. Palcový Golden Gate dáva
plnší a zároveň mäkší okrúhlejší zvuk ako dosť
plocho znejúci mäkší Dunlop. Dunlop sa hodí
skôr na mäkšie struny 9, prípadne 9.5.
Kovové National majú výrazne konkrétnejší a
jasnejší cinkavejší zvuk ako Dunlop. Mne
kovové Dunlop pripadajú zvukom tupé a naviac
sa obvykle aj skôr opotrebujú a vytvorí sa v
nich drážka. Ale niekomu môžu vyhovovať.
Problém je ale v tom, že k nám sa do bežných
obchodov dováža iba jeden základný typ pričom
aj Dunlop ma celú škálu rôznych materiálov,
hrúbok a tvarov. Tak či tak sa ale Dunlop hrou
či teplom rozťahujú a potom pretáčajú. Takže
ich počas hrania musíte striedať. Naviac aj
tvarom majú hlavne palcové iné uhlovanie
a tak okraj práve tak nešťastne riešený, že
často tlačí na koreň nechta na palci. Ale ako
som povedal je to aj vecou zvyku.
Zvuk u kovových závisí rozhodne od materiálu
kde sa používa mosadz, oceľ, striebro, nikel,
alebo aj zlato a aj od tvaru. Celkom iný zvuk
dostanete so zaoblenými a iný s prstienkami s
hrotom. Iný zvuk budete mať ak ich necháte
rovné a budú vám odstávať a iný ak budú
kopírovať bruško prsta. To však tiež zavisí
hlavne od spôsobu úderu a držania ruky. A to
samé platí aj pre plastový palcový. Je to vždy
vec skúšania a nakoniec vkusu.
Nikdy nepoužívajte gitarové, alebo dobrové
plastové palcové, ktoré sú väčšie a
pokiaľ sa neupravia, hrá sa s nimi o hodne
horšie. Tak isto nedoporučujem kovový palcový
ktorý aj keď dáva svojský a dosť ostrý zvuk,
ničí struny.
Plastové na prsty tiež nie sú vhodné, lebo
banjo nikdy poriadne nerozozvučia. Prstence
majú aj keď sa to možno nezdá enormný podiel
na zvuku. Ak máte možnosť vyskúšať si viac
druhov sami zistíte rozdiel nielen čo do
materiálov, ale aj hrúbky a tvaru.
|
|
Aj keď sa bežne nepoužívajú, ale existujú aj
prstienky pre clawhammer.
|
6.
|
Kapodaster. V žiadnom prípade
nedoporučujem systém Shub aj keď je populárny.
Špatne sa na nich nastavuje tlak aj keď ich
veľmi rýchlo nasadíte a zosadíte. Okrem toho že
rozlaďujú nastroj ak nie sú dobre nastavené majú
jednu obrovskú praktickú nevýhodu. Ak je tlak
príliš vysoký nechceným drgnutím do neho pri
sklze alebo zmene polohy ruky je viac ako isté,
že vďaka týmto tlakom vám počas hrania odletí,
priam vystreli aj niekoľko metrov. Ak sa to
stane počas koncertu je to dosť nepríjemné.
Najlepšie sú kapodastre ktoré obopínajú celý
hmatník, kde je možné tlak spodnou prítlačnou
plochou so zavitom plynulo nastaviť, sú útle a
pritom dosť pevné aby sa neohýbali. Vláďa Ptáček
takéto kedysi vyrábal a pokial viem vyrába do
dnes. Ja mám sériové číslo 10 (old timer) a do
dnes som s ním nadmieru spokojný. A musím
priznať, že som skúšal aj podobné od
renomovaných výrobcov a nakoniec som sa aj tak
vrátil vždy k Ptáčkovy ktorý je už viac ako
tuším 15 rokov prakticky nezničiteľný na rozdiel
od večných problémov s bužírkami, spružinami,
skrutkami a kto vie čím u renomovaných
značiek.
Piata
struna by mala mať háčky. Ak si ich neviete
spraviť sami požiadajte niekoho kto to vie.
Musíte sa ale zmieriť s tým, že do vášho
nástroja bude obrazne povedané niekto tĺcť
klince (vľavo). Existujú ale aj iné formy
kapodastrov na piatu strunu. Buď spružinové,
ktoré uchytia iba piatu strunu a držia o
hmatník, alebo koľajničky vedené na bočnej
strane hmatníka so špeciálnym prítlačným
mechanizmom (vpravo). Osobne mne však ani jeden
nesedí keďže mi zavadzajú pri hre. Hlavne tie čo
obopínajú hmatník časom prestanú pružiť a už ich
tlak nieje dostatočný a naviac pri pohybe po
hmatníku jednoducho zavadzajú a môžete ich
zhodiť. Ale naopak aj z háčika pri snahe o čo
najrazantnejší uder palcom na tenkú g ju spod
háčika môžete nechtiac vysunúť ak je háčik
otočený smerom do hmatníka.
Háčky by mali byť na 7, 9 a 10 pražci. Ideálne
ak sú aj na 8. Najmenej na 7 a 9. Do B a C sa
potom g struna dá doladiť o poltón nahor, alebo
nadol. V niektorých skladbách ale bude treba
oproti originálnej tabulatúre asi zmeniť
prstoklad ak sa v nej hrá hmat aj na tenkej g
strune
|
|
|
7.
|
Ladička. Snažte sa naučiť ladiť aj bez
nej. Inak vám zlenivie ucho a bez ladičky v
podstate nebudete vedieť naladiť váš nástroj.
Ale na javisko a do štúdia by ste bez banja
naladeného pomocou ladičky ísť nemali.
Nedoporučujem lacnejšie s displayom z tekutých
krištáľov. Pri slnku na ňom nič neuvidíte a
obvykle sú naviac nepresné. Ladička by mala mať
ako ledky tak napríklad mechanickú ručičku.
Dobre sa s nimi ladí majú malú spotrebu a
baterka vám vydrží aj niekoľko mesiacov. Hlavne
však sú spoľahlivé a presné. Vo svojej Yamahe
mám baterku už viac ako rok. Ale zas je pravda
že ju používam tak raz za týždeň až dva.
Najlepšie sú asi Korg, Yamaha, alebo Boss. Sú
však obvykle drahšie a stoja obvykle nad
3000-Sk.
V
poslednej dobe sú hitom veľmi dobré rezonančné
ladičky ktoré sa nasadzujú na hlavu hmatníka a
môžete ich tam mať počas celého koncertu a
priebežne promptne doladiť. Osobne používam už
dlhšiu dobu IMT 900 s podsvieteným displayom a
funkciou kompenzácie kapodastra.
|
8.
|
Metronóm. Pre
presné hranie a správny rytmus je
metronóm nevyhnutnosťou.
Bez neho sa určite nezaobídete. Vhodný
je ako mechanický tak aj digitálny. Ideálne je
ak sa vám zmestí do futrálu. Dobré
sú
napríklad
Boss. Ak máte doma počítač tak vám stačí
midi editor, alebo editor tabulatúr napríklad
GuitarPro kde cvičíte priamo
s nasamplovanou midi skladbou, alebo si
v nejakej prázdnej skladbe nastavíte 99
taktov s 99 opakovaniami a ako
nástroj si zvolíte Low Wood Block. Potom stačí
iba meniť tempo.
|
9.
|
Dusítko.
Je
to
výborná pomôcka večerného cvičenia lebo tlmí
hlasitosť nástroja. Nasadzuje sa na kobylu a
tak zvyšuje jej hmotnosť čím tlmí hlasitosť
zvuku. Je to dobrá pomôcka ak chcete cvičiť
večer a nerušiť okolie. Dobré sú kovové.
Drevené, či husľové nemajú dostatočnú masu.
Exisgtujú aj dusítka ktorých princíp je
založený na tlmení strún. Nasadzujú sa priamo
na struny pred kobylku. Podľa mňa sú však
nevhodné podobne ako guma pod strunami, či
ponožky v korpuse aj keď sú samozrejme tiež
riešenie. Problém spočíva v tom, že vám síce
tá guma stlmí hlasitosť nástroja, ale zároveň
tým, že je pred kobylkou aj spôsobí
nepresnosti v ladení hlavne v polohách.
Najväčší problém pri použití gumy je to, že
niektoré techniky prestanú znieť celkom, alebo
znejú značne skreslene a neúplne. Napríklad
sklz, príraz, odťah a už vôbec flažolet. Tie
teda vlastne vôbec nemôžete cvičiť, lebo
nemáte zvukovú kontrolu či ich hráte dobre.
Štandartné kobylkové dusítko tieto problémy
nespôsobuje a iba tlmí zvuk celkovo. Naviac
banjo s ním ma zaujímavý zvuk takže už som ho
použil cielene aj na javisku či štúdiu.
|
10.
|
Čistič strún.
Predlžuje životnosť strún. Ak s ním čistíte
struny pred a po každom hraní je predpoklad, že
vydržia o niečo málo dlhšie. Výmene sa však aj
tak nakoniec nevyhnete. Najznámejší je asi
Fast-Fret vhodný skôr ako prevencia a pri nie až
tak extrémnom znečistení,
a Dunlop Cleaner ktorý je agresívnejší a rozpúšťa
do hlbky pórov hlavne ak máte napríklad agresívny
pot.
|
11.
|
Učebnice.
Snažte
sa
zadovážiť si iba originál. Jednak tak
neporušujete autorské práva a vyhnete sa
možným problémom a hlavne iba tam máte záruku,
že bude všetko tak ako má byť. Začnite
s jednoduchou Scruggsovou technikou. A to
zdôrazňujem s "!!!!!!!!!!!!!". V žiadnom
prípade nezačínajte od konca napríklad s
melodikou, single stringom či inou technikou.
Na tú zabudnite pokiaľ dokonale nepochopíte a
nezvládnete Scruggsovu trojprstú techniku a
jej vedenie melodickej linky a doprovodov.
Preskočili by ste prirodzený a nutný vývoj a
časom skončili v slepej uličke z ktorej niet
návratu. Hru na banjo totiž nestačí sa iba
naučiť, ale ju treba aj pochopiť a hlavne
pochopiť banjo ako nastroj v bluegrasse a
bluegrass ako taký. Až keď ju dokonale
zvládnete môžete sa začať venovať inej
technike ktorá skoro vždy z nej vychádza.
Ktorou školou konkrétne začať je už
zložitejšie poradiť. Je ich veľmi veľa a v
každej je niečo dobré, a často aj niečo iné čo
povedzme v ďalšej nieje a hodí sa. Treba
si ale uvedomiť, že to musí byť škola
vychádzajúca zo scruggsovej techniky a v jeho
duchu. Je totiž napríklad mnoho škôl, čo
povedzme vychádzajú aj z jeho techniky, ale
nie sú vhodné pre začiatočníka pretože ich
autor ako každý banjista si v nich scruggsovu
techniku upravil k obrazu svojemu a pridal
svoje cítenie. Teda už to nije Scruggs aj keď
to je zdanlivo v jeho duchu. A niektoré sú
príliš povrchné, či príliš neprehladné a
písané ťažkou formou.
Mne sa najlepšia preto na pochopenie zdá
škola od E. Scruggsa, prípadne ako doplnok
prvá učebnica od P.Wernicka aj keď u neho sú
už niektoré obraty ako som vravel trocha
"Wernickovske". Má v nej ale napríklad
vysvetlené vedenie melodickej linky čo v
Scruggsovej zas nie je.
No a samozrejme by som mal spomenúť aj svoju
kde som tiež vychádzal a písal ju v duchu
E.Scruggsa, jeho techniky a formy a snažil sa
aby tam bolo všetko čo treba a aj to čo
povedzme v Scruggsovej nieje či podľa mňna
nieje dostatočne obsiahlé. Je ale čisto na vás
ako sa rozhodnete.
Pre clawhammer potom asi školu od David
Holta a pre classic banjo asi učebnica od Franka
Bradburyho.
Pre
pokročilejších po zvládnutí Scruggsovej
techniky je už výber všeobecne bohatší.
Výborné sú v podstate všetky DVD učebnice
venujúce sa Scruggsovej technike od Tonyho
Trischku, škola Sony Osborna ale aj od
J.D.Crowe, T. Baucoma či J.Millesa.
Pri
štúdiu pokiaľ možno oslovte skúsenejších
banjistov. Najlepšie priamo niekoho kto
vyučuje aby si vás zobral pod dohľad pričom
si uvedomte, že dobrý učiteľ vôbec nemusí
byť dobrý banjista a naopak aj výborný
banjista vás nič nemusí naučiť lebo to
proste nevie. Viem, že nieje jednoduché pre
začiatočníka rozlíšiť kto je na
učenie
najvhodnejší. Nie tak dávno som sa dokonca
stretol s ponukou na vyučovanie od človeka
čo o banji v podstate nemal ani páru a
pri tom si trúfal učiť všetky techniky
hrania na tento nástroj. Poznám aj učiteľa
na banjo čo tento nástroj nikdy nedržal ani
v ruke a veselo učí. Argumentuje, že veď
nástroj ako nástroj. Žiaľ jeho žiaci tak
potom aj vyzerajú. Nestačí sa totiž naučiť
technika. Treba jej aj rozumieť a naučiť sa
myslieť ako banjista a nie povedzme
gitarista. A to dokáže jedine niekto kto na
ten nástroj sám roky hrá a pozná jeho
fylozofiu.
Skúste sa popýtať vo vašom okolí či niekto
banjo neučí a opakujem vedzte, že ak je
niekto dobrý banjista ešte dlho to
neznamená, že je aj dobrý učiteľ a že vám
pomôže pri učení. Váš pohľad na to kto je
naozaj dobrý učiteľ alebo banjista sa naviac
určite totiž bude meniť aj podľa toho koľko
toho sami už budete vedieť a vedieť posúdiť.
Časom naviac sami asi dospejete aj k tomu,
že vôbec nejaké delenie na lepších a horších
hráčov je irelevantné a vlastne aj
scestné. Je ale pravda že učiteľ by mal mať
dostatok skúsenosti a vedomosti ktoré môže
predávať ďalej a hlavne musí ich vedieť
podávať tak aby to jeho študent aj
pochopil. Mnohé sa samozrejme naučíte
aj sami, ale cesta bude omnoho dlhšia, plná
úskalí a určite plná naučených zlozvykov,
ktorých sa zbaviť bude horšie ako sa niečo
nové naučiť. Nestačí počuť, ale treba vidieť
a teda už vôbec nestačí iba si prečítať.
Dnes je toho totiž veľmi veľa aj na internete.
V podstate sa skoro všetko môžete naučiť z
internetových stránok. Ale ak neviete čo máte
hľadať, na čo sa máte zamerať, čoho si všímať,
čo ešte nie, alebo čo je dobré a naopak
dokonca scestné máte problém. A že toho
scestného tam je neúrekom. Ľahko sa aj tu
dostanete do slepej uličky, alebo k zlozvykom
ak to uchopíte za nesprávny koniec či obrazne
povedané naletíte pseudo technike niekoho kto
sa chce na internete akurát ukázať.
Verte, je tam toho veľa.
Počas učenia sa naučte čo
najviac skladieb a poctivo cvičte každý deň.
Nepreskakujte žiadnu kapitolu, ale otvorte
učebnicu na prvej strane a zavrite na
poslednej. A hlavne neponáhľajte sa do
kapiel. Ideál je hrať si sám aspoň dva roky
než začnete koketovať s nejakou kapelou. To
čo doma totiž za týždeň poctivou pomalou
hrou a brúsením nacvičíte, dokážete na
skúške s kapelou pri zbŕklej rýchlej hre
pokaziť za 2 minúty trvania skladby. A ak už
kapela tak sa snažte dostať do takej kde
budete najhorší muzikant. Nielenže vás
kolegovia mnohé naučia, ale bude vás to
motivovať na sebe pracovať a ostatok kapely
dobehnúť.
|
|
|
5.
Výrobcovia, servis a predajcovia |
|
Ak máte záujem byť zaradený
do zoznamu prosím kontaktujte ma emailom
Ak tu niektorý kontakt nieje tak iba preto, lebo ma
nekontaktoval a nedohodol podmienky zaradenia. |
|
6.
Niektoré banja a príbuzné nástroje
|
|
|
|
|
|
|
Gourd banjo
|
Appalachian banjo
|
Appalachian bezpr.banjo |
Minstrel banjo |
Tenor (tango) banjo |
|
|
|
|
|
Bezpražcové banjo
|
Írske tenor banjo |
Plectrum tenor banjo |
Longneck banjo |
Ukulele banjo |
|
|
|
|
|
Mandolínové banjo
|
Gitarové banjo
|
Open Back banjo |
Banjola |
Banjourine A banjo |
|
|
|
|
|
Zither banjo
|
Picolo banjo |
Chello banjo |
Helftone bass banjo |
Bass banjo |
|
|
|
|
|
El. 5str. banjo |
Dojo banjo
|
12 str. gitarové banjo
|
El. gitarové banjo |
10 str. banjo |
|
|
|
|
|
Bluegrassové 5 str. banjo |
Bluegrassové 6 str. banjo
|
|
|
|
viac nájdete aj na
http://www.atlasofpluckedinstruments.com/banjos.htm,
http://www.firstqualitymusic.com/
|
|
|
|
Poznámka:
Na všetky texty, články,
grafiku, obrázky, ako aj tabulatúry, texty piesní a midi
umiestnené na tejto stránke sa vzťahujú autorské práva a
nesmú byť bez súhlasu autora ani ako celok a ani ako ich
časť umiestnené na iných stránkach, či publikáciach,
použité v prednáškach, alebo ako učebný, alebo výkladový
materiál a aj akokoľvek ďalej šírene a kopírované..
Porušenie tohoto pravidla je považované za porušenie
autorského zákona.
(c) Ján Bratinka 1992 -
2021
|