Ako cvičiť a prečo s metronóm alebo midi.

Úvodom.

Mnoho muzikantov pri téme cvičenia s midi či vôbec s počítačom sa zatvári čudne a nechápavo.  A dokážem to dobre pochopiť, lebo som sa rovnako zatváril a aj pousmial keď som od istého známeho muzikanta počul, že si tak občas pocvičí a vôbec pracuje hodne s počítačom. Zdalo sa mi absurdné hrávať s nejakou binárnou gitarou tobôž celou kapelou. Nedokáže nič vycítiť a prispôsobiť sa momentálnej situácii, nedokáže odpovedať a reagovať na moje podnety a vôbec si iba tvrdohlavo ide stále vo svojom rytme.  Po čase som ale zistil, že vlastne práve o to ide.
            Iste je každému jasná nutnosť používania metronómu a keď sa to tak vezme počítač a midi nieje v podstate nič iné ako presný metronóm. Ale je tu aj zopár ďalších detailov, ktoré sú možno ešte dôležitejšie.
           Prvá vec je, že iste často cvičievate doma sami.  Ak hrávate s kapelou a z nejakého dôvodu sa stretávate iba povedzme raz za týždeň ba dokonca ak ste z rôznych miest aj menej. Nestačí vám si celé skladby ktoré s tou kapelou hrávate prehrať iba počas skúšky s kapelou, ale treba si ich prehrať z času na čas aj doma. Skladby si treba proste prehrávať a teda ich udržiavať, ale aj na nich stále pracovať.  A tu je práve to, že za normálnych podmienok, pokiaľ nemáte nahrávku každej skladby čo hrávate v podaní vašej kapely, tak si ju doma môžete zahrať jedine s americkým originálom, alebo iba s klikom metronómu. V tom prvom prípade je podmienka rovnaká tónina, tempo a arange  čo je skôr výnimka než pravidlo. V tom druhom monotónny, suchý a o skladbe nič nevraviaci zvuk metronómu. A tak sa ľahko môže stať, že ak dokonale nepoznáte ešte arannge skladby, že sa niekde stratíte, či pridáte takt a ani si to neuvedomíte. A to je nebezpečné hlavne pri učení sa novej skladby, lebo to môže ostať a na skúške nebude chápať prečo keď to hráte sami to je v poriadku, ale s kapelou už nie. Správny muzikant by totiž okrem rytmu mal vnímať hlavne kapelu a harmónie okolo seba ako celok, aby sa prispôsoboval, reagoval na podnety a zmeny a ako sa hovorieva dýchal so skladbou čo sa práve hrá a teda vnímal a riadil sa okolím a nie naopak. A ak hráte iba s metronómom riadite sa síce jeho rytmom, ale inak čisto sebou., čo ľahko môže ostať ako podvedomý zlozvyk Občas vidím u niektorých kapiel, že kapela síce hrá presne a šľape to, ale pri tom na javisku pôsobí nejednoliato a nie ako jeden organizmus. Ako keby každý v nej hral za seba. Jedna z možností prečo to tak je môže byť práve aj toto riadenie sa rytmicky síce basou, ale inak vnímanie iba seba a svojho nástroja.  Preto ak nemáte možnosť hrať priamo s vhodnou náhrávkou vám hranie s midi nasamplovanou celou skladbou jednak vďaka presnému rytmu nahradí metronóm a zároveň sa naučíte vnímať ako klik priamo basu a podvedome sa riadiť  plným akordickým podkladom. Teda počúvať okolie a jemu sa prispôsobovať.
            To že ani na udržanie si kondície nestačí si iba prebehnúť dve sóla nejakej spievanej skladby ktoré tam hráte už určite viete. Skúste ale si precvičiť či už obyčajné roly, alebo nejakú techniku s obyčajným metronómom a napríklad s nasamplovanou gitarou. Osobne mám vždy lepší pocit ak cvičím práve s tou midi gitarou pričom v pozadí mi ide ešte v jednej ďalšej stope aj zdvojený klik na presnejšie vnímanie dôb. Porovnajte si sami čo znie lepšie.

S gitarou
S klikom

Chcel by som pripomenúť, že naviac takáto príprava doprovodu a napríklad aj zapísanie vášho sóla či vôbec toho čo hráte do tabulatúry je pomôckou aj v učení sa novej skladby. Hlavne v jej pochopení a rozoberaní. Musíte si totiž pri tom uvedomiť ako idú akordy,  čo tam hrá, alebo môže hrať daný nástroj, kde je dynamika, ako ide vaše sólo či nejaký medzi break a podobne. Vlastne s ňou takto počas prípravy pracujete a podvedome vám to veľmi pomôže, lebo sa ju už pri tom vlastne učíte. A to je dosť dôležitá vec, lebo žiadnu skladbu nestačí sa iba naučiť. Treba jej aj porozumieť a sa s ňou stotožniť. A to sa čisto naučením sóla nedá.
            A s tým súvisí ďalší argument pre prácu s midi a počítačom. S kapelou sa rozhodnete napríklad nacvičiť nejakú skladbu. Máte nahrávku a teda buď si musíte stiahnuť sólo a doprovod z nahrávky, alebo si vypracovať niečo vlastné. A práve aj tu vám váš počítač a midi môže nenahraditeľne pomôcť a uľahčiť prácu.  Je mnoho software ktorý bez problému dokáže spomaliť nahrávku bez straty tóniny, dokáže dokola stále prehrávať niektorú časť,  ktorú práve sťahujete, alebo sa učíte a dokáže vytiahnuť z nahrávky napríklad banjo tak, aby v stope znelo ešte jasnejšie a výraznejšie.  Dnešný software dokáže divy a mať ho tak pred dvadsať rokmi určite by som nezničil toľko mechanik a ovládaní magnetofónov a toľko kaziet.
            A jednoznačná pomoc midi je keď si part pripravujete sami alebo aj ak už povedzme hráte skladbu s vašou kapelou a doma počas cvičenia dostanete nápad na zmenu nejakého breaku. Aby ste vedeli ako to znie celkovo v kontexte a teda či je to dobré, alebo sa to nehodí vám často neostane nič iné ako čakať na najbližšiu skúšku s kapelou a tam si to odskúšať.  Za istých okolností to môže byť jednak strata času na skúške,  ale hlavne môže sa stať, že v celkovom kontexte to proste nebude to pravé orechové a práca možno aj týždňa vyjde v nivoč.
            Áno je možnosť (a naviac veľmi dobrá metóda cvičenia) hrať priamo s originálnou nahrávkou a pripadne si do nej pracovne to vaše banjo nahrať aby ste si o znení vedeli spraviť obraz. Ak niečo vymyslíte musíte si to totiž nahrať a vypočuť ako divák. Počas toho ako to hráte to nedokážete totiž zodpovedne posúdiť ako to znie v kontexte. Vždy je lepšie to počuť a sústrediť sa iba na to počúvanie a nie aj na hranie. Ale tu narážate na problém, že jednak nahrávka musí existovať a  že musí byť kvalitná. Žiaľ, ale je tu problém jednak v tom, že v nahrávke je obvykle už aj banjo, že často nesedí arange s tým čo hráte vy a tak sa mnohé vzájomne ruší a tiež, že ak sa učíte novú skladbu je lepšie začať na pomalšom tempe ako je skutočné lebo to proste nestíhate. Áno je možné  nahrávku digitálne upraviť tak aby bolo originálne banjo v nej potlačené. Je možné ju aj spomaliť tak aby ste to ustíhali zahrať. Je možné ju preniesť do inej tóniny v ktorej ju hráte vy s kapelou. To všetko je možné a vám určite pomôže. Ale nieje napríklad možné zmeniť už arange ak po gitare ide banjo a na nahrávke tam sú fiddle, alebo tam banjo vôbec nieje a vy hráte break namiesto napríklad dobra, alebo máte niekde pridaný takt, rytmickú fintu ktorá na nahrávke nie je či naopak je a nesedí to s tým ako to hráte s kapelou. Treba si totiž napríklad uvedomiť aj takú maličkosť, že ten istý banjo break po gitarovom znie a hlavne pôsobí celkom inak ako po huslovom. A to samé nástup do niečoho. Proste niečo znie lepšie v takom iné v inom kontexte a súvislostiach. A niečo vám môže znieť pekne samé o sebe, alebo aj s org. nahrávkou, ale už v inom arange vašej kapely to môže pôsobiť celkom inak.
            Samozrejme dá sa cvičiť a tvoriť aj s originálnou nahrávkou. Je to dobrá vec a používam to aj ja, ale vždy to nejde. Treba si naviac aj uvedomiť, že žiadna kapela na nahrávkach nieje tak presná ako metronóm. Že dosť často sú na nahrávkach drobné chyby čo ušli a konkrétna kapela nepovažovala za nutné sa s nimi ďalej zaoberať, alebo to je proste live nahrávka. Skoro vždy sú nepodstatné, ale často sa stáva hlavne u kapiel čo kopírujú, že sa skladbu naučia presne aj s chybou.  A poznám nejednu skladbu, ktorú sa celé zástupy banjistov naučilo aj s chybou ktorá na nahrávke bola. Pokiaľ hráte presne to samé a presne tak isto ako na originálnej nahrávke je to v poriadku. Inak však nie. Musíte si nahrávku pretransponovať povedzme do inej tóniny ako to hráte vy a tu už často mnohe breaky nesedia lebo sa tak zahrať proste nedajú a pod. A tu prichádza na rad midi a nasamplovaná celá skladba tak ako ju hráte vy s kapelou, alebo sa ju chcete naučiť.
            Vymyslíte si vaše sólo a keď si to nahráte s takto nasamplovanou skladbou už rovno viete odhadnúť či je to tak ako ste si predstavovali, alebo nie. A ak nie tak ho proste zmeníte k obrazu vašemu a na skúške so skutočnou kapelou si to proste iba overíte. Podmienka je samozrejme presne a dobre nasamplovaný doprovod midi s ktorým to naviac môžete potom cvičiť ako s metronómom a v celkovom kontexte kapely a arange skladby dobrúsiť do detailov. 
            Mnohý sa iste pousmejú, „... ale čo ten zvuk...“. Áno je pravda, že midi je sterilné a nikdy nebude znieť ako živý muzikant, ale dá sa dnes už mnohé vďaka dokonalejšej technike a software vylepšiť. A ak si zoženiete dobré banky nástrojov a hlavne sa s tým pohráte, budete prekvapený ako realisticky to bude znieť.  Vyskúšajte si to a je potom iba na vás či to budete, alebo nebudete používať. Mne sa to osvedčilo.

 

Vhodný software.

Software ktorý môžete použiť je veľký výber. Niekomu sa lepšie pracuje s tým inému s tým. Osobne pre písanie tabulatúr a midi používam GuitarPro. Pre rýchlu prípravu nejakého partu používam ovládaním jednoduchú starú verziu 2.2 a ak chcem niečo pripraviť do väčších detailov či aj ako archív tabulatúr nástrojov nejakej skladby,  tak skôr verziu 5. Občas používam aj TabEdit. Ten ale skôr pre výborné tlačové výstupy, a v poslednej som začal dosť objavovať skvelý a všestranný Sibelius.
           Ako zvukové banky používam buď vlastné, alebo zvukové banky akustických nástrojov. Mnohé sa dajú bežne stiahnuť aj na internete a vo všeobecnosti postačí na internete volne dostupná 8M GeneralMidi banka reálnych zvukov.
         K spracovaniu rýchleho audio a k nahrávaniu sa pri cvičení používam starý, ale stále dobrý a hlavne jednoduchý CoolEdit verziu 2.1. Je však mnoho iného a modernejšieho software. Každopádne ak už chcem ale od nahrávky viac, tak CoolEdit a jemu podobne produkty nestačia a používam VST, Wavelab a podobné štúdiové produkty. Čo budete používať vy je čisto na vás. Často ale rozhoduje aj cena. Väčšina štúdiového software je dosť drahá a cena plnej verzie aj s pluginmi môže kľudne obsiahnúť aj 6 miestné číslo.

 

Postup

            V nasledujúcej časti vám na skladbe Blue Ridge Cabin Home ukážem postup pri stiahnutí prvého sóla z nahrávky a vytvorení vlastného druhého sóla vrátane nasamplovania midi celej skladby.
           Ako prvé si pripravím podklad. Viem ako idú za sebou akordy, akú štruktúru bude skladba mať a tak si pripravím jednoduchý midi podklad. Použijem k tomu GuitarPro kde si nadefinujem 2/4 takt pre celú skladbu a v nastavení vlastností skladby jednotlivé stopy.
            Stopa 1 a 2 bude pre banjo. Obidve budú mať 5 strún štandartného ladenia a ako nástroj bude zvolené banjo. V stope 1 budú všetky sólové party a v stope 2 doprovod ktorý bude o niečo tichšie.
            Stopa 3 a 4 bude patriť gitare. Budú mať 6 strún, štandatrtné gitarové ladenie, pre obidve bude ako nástroj zvolená gitara s kovovými strunami a aj tu bude stopa 3 pre prípadne sólové party a v stope 4 doprovod.
            Stopa 5 a 6 bude pre mandolínu. Obidve budú mať 4 struny štandartného mandolínového ladenia. V stope 5 bude prípadný sólový part a v stope 6 doprovod. Ako nástroj pre sólo pokial nemám k dispozícii priamo mandolínu tak si ako náhradu zvolím nilonovú gitaru, ukulele, alebo gitaru s kovovými strunami. Nieje to presne ono, ale v zásade to stačí. Rozhodujúci je doprovod a ten si zvolím pizzicato string ktorý ako doprovod mandolíny znie viac ako dobre.
           
Nakoniec stopa 7 bude patriť kontrabasu, alebo elektrickej base. Bude mať teda 4 struny štandartného basového ladenia a ako nástroj si zvolím e-bass alebo acoustic bass.
            Stopa 8 potom bude metronóm. Tam si ako nástroj zvolím Hi Wood Block – kanál 76, alebo 77.



Ak je možné pridať v programe ďalšiu stopu tak pridávam stopu kde bude záznam orientačného spevu a teda melódie ktorá mi pomôže pri orientácii sa v skladbe. Ten môžem uložiť aj v niektorej zo sólových stôp ostatných nástrojov.
Po tomto nastavení sa už môže zadávať samotná tabulatúra pre gitarový doprovod pričom prvých 5 taktov sa necháva prázdnych pre metronóm a odpočítanie začiatku a nástupu do skladby. Takže prvý vyplnený takt bude až šiesty tak.
        Gitaru stačí pre bežné cvičenie zadať v jednoduchej forme. Teda úder na hrubú strunu a úder na horné štyri struny. Pričom pre úder na horné struny je dobré použiť funkciu prebrnknutia tak ako by sa to hralo s trsátkom v skutočnosti. Znie to o hodne realistickejšie ako ak sa definuje iba jednoduchý viac-zvuk. Ako štandartnú hlasitosť volím „mf“ aby bolo kam dynamicky pridávať a uberať. Basovú strunu dávam o niečo hlasnejšie ako akord a v medzi breakoch pridám všeobecne na dynamike a naprogramujem rytmický break, alebo postup. Gitara pre prvé banjové sólo potom môže vyzerať nejako nasledovne (kliknutím na obrázok otvoríte mp3)

 

Dôležité je si doplniť aj akordy a komentáre aby ste vedeli ktorá časť skladby kde je. 

            Rovnako nasamplujeme takto celú skladbu presne tak ako je zaranžovaná. Ku gitare potom môžeme doplniť aj mandolínu


a hlavne basu.



Všimnite si zápis mandolíny. Aj v skutočnosti znie mandolínový čop krátko a ostro. Preto ho treba aj tak zapísať a rovnako basa by nemala preznievať z tónu do tónu. Preto sa použijú pre mandolínu tridsaťdvojtiny a pre basu osminkové noty a pomlčky.
            Ako posledné doplníme klik a hlavne začiatok a odpočítanie do úvodu (1, 2, 3, 4) iným zvukom kliku tak aby nebol neskôr problém pri cvičení nastúpiť na správnu dobu.


            Teraz pristúpim k stiahnutiu prvého sóla. Podstata je si čo najlepšie odfiltrovať rušiace nástroje. Ako prvé preto treba v editore wav v nahrávke identifikovať stopu kde dominuje banjo. Túto stopu si treba označiť a skopírovať do samostatného nového súboru.

 

             Pomocou filtrov a equalizéru potom upravím nahrávku tak aby v nej dominovalo banjo a ak mám problém vypočuť všetky tóny tak si nahrávku prípadne spomalím pri zachovaní tóniny.
            Jednou z metód je, že si vezmem úsek nahrávky, označím časť ktorú chcem stiahnúť a nechám prehrávať stále dokola až nestiahnem presne tóny, ktoré tam sú. Tak po úsekoch stiahnem postupne celé sólo a to zapisujem rovno do príslušného miesta a stopy banja v pripravenej tabulatúre celej skladby  v GuitarPro čo mi zároveň tak trocha slúži aj ako kontrola či to stiahnuté znie rovnako ako originál.


           Pri sťahovaní v častiach sťahujte vždy frázu po fráze, alebo takt po takte. Teda vždy začínať s ťažkou dobou, nejakým výrazným a jasným melodickým tónom a nikdy niekde od stredu taktu. Pritom si nechate prehrať aj aspoň jeden takt pred tým aby ste sa vedeli lepšie orientovať. Napríklad pri sťahovaní taktu


si takt púšťajte aj s predošlou časťou. Krúžkom je tu označený kľúčový melodický bod (prvý tón v takte) pre orientáciu v nahrávke.


To samé ak sťahujete melodickú časť. Vždy ako orientácia nech je kľúčový melodický bod na ťažkej dobe. obvykle je to aj tón s akcentom. Púšťajte si to vždy najmenej od predošlého.



            No a nakoniec po stiahnutí vám neostáva nič iné ako sa to naučiť zo zapísanej tabulatúry. Ak chcete potom cvičiť s midi nastavíte si najskôr pomalšie tempo aby ste stíhali hrať čisto a nezastavovali sa čo by mohlo ostať ako zlozvyk. Zároveň stiahnete midi stopu banja aby vás viacmenej iba viedla tónovo a timingovo. Nastavíte si opakovanie časti a cvičíte jednak s metronómom a zároveň s realnejším a prijemnejším pozadím ako iba klik-klik-klik-..... Keď potom zvládnete už skladbu v určitom tempe môžete mierne pridať na tempe, ale vždy iba tak, aby vaša hra bola plynulá a čistá.
            Pri stiahnutej nahrávke nejakého sóla je ale samozrejme možné a často aj lepšie hrať s originálom pokiaľ je part stiahnutý dobre a hraný v rovnakej tónine a tempe ako na nahrávke. Pomáha to hlavne v začiatkoch každého banjistu pre pochytenie frázovania, dynamiky a vôbec výrazu z originálu. Aj tu je dobré najskôr  nahrávku spomaliť a prispôsobiť schopnostiam a až po zvládnutí určitého tempa o stupeň zrýchliť až sa nakoniec dostanete do finálneho tempa a aj kúsok za neho pre získanie nadhľadu a hlavne rezervu.
            Pri cvičení je ale dôležité, že si uvedomíte, že v pozadí je v zásade sterilný, ale aj nekompromisne presný stroj. Mnohé sa dnes už dá naprogramovať tak, že to znie hodne reálne. Do midi sa dá dokonca vložiť ľudský faktor. Hlavne v novších verziách software čím presnejšie je zapísaná tabulatúra a jej špecifiká, tým lepšie to ku koncu znie. Tak či tak, ale všetko jednoducho nieje možné definovať. Cvičenie s midi skladbou je hlavne pre cvičenie presného rytmu a timingu v kontexte celej skladby, vybudovania si akejsi predstavy ako váš part znie v celkovom kontexte. Presnosť midi žiadna reálna nahrávka nedokáže nahradiť, ale naopak aj reálnu kapelu nikdy nenahradí sebalepšie naprogramované midi. 

  Pre napísanie a zostavenie si vlastného partu existujú dve cesty. Pre pokročilejšieho a skúseného hráča je možné si váš part pripraviť priamo v tabulatúre, ktorú vložíte priamo do pred pripraveného doprovodu. Tu si ho hneď aj môžete vypočuť ako znie v kontexte a prípadne previesť úpravy. Vyžaduje to ale skúsenosť, teda musíte presne vedieť čo zvládnete technicky, čo je vám blízke a ide ako sa hovorí od ruky, ako sa zapisujú, znejú a hlavne hrajú rôzne použité techniky a obraty a musíte vedieť pracovať s partitúrou ako keď píšete dopis. Teda nič pre neskúseného banjistu, lebo si ľahko zapíše síce možno pekne znejúcu, ale technicky nezahratelnú partitúru svojho breaku. Tá druhá je asi pre väčšinu z vás schodnejšia.
      
Ako prvé si musíte preniesť nasamplovaný doprovod  do normálnej wavky aby ste s ňou mohli pracovať. GuitarPro 5 napríklad vie už rovno preniesť midi do wav stopy. Ak ho nemáte jednoducho si zvoľte ako zdroj nahrávania midi a v niektorom wav editore alebo priamo v Cool Edite nahrajte midi do wav. Potom si v multy editore otvorte session a ako prvú stopu importujte tento váš podklad pre skladbu.
        Ako zdroj vstupu si nastavte váš mikrofón, zvoľte druhú stopu v sessione ako nahrávanie, nasaďte si slúchadlá, posaďte sa za mikrofón, spustite playback a hrajte s nahrávkou. Proste tvorte a hľadajte to pravé orechové až nebudete spokojný.

 

Výhodou je jednak to, že je to čiste vaše dielo zodpovedajúce vašemu cíteniu, mysleniu, spôsobe hrania a technickým možnostiam a teda ak sa ho nakoniec budete učiť, či zdokonalovať, nebudete mať pri tom žiaden problém. Výhodou je aj to, že po spustení podkladu s tým čo ste doň nahrali si viete okamžite dobre spraviť obraz o tom  ako to znie v celkovom kontexte a ak sa vám niečo nepáči máte možnosť to prepracovať v ďalšej stope a porovnať. Ak si do samostatnej stopy naspievate aj spev je to ešte lepšie. Takto vznikajú nápady a často celé projekty a ich nahrávky pričom nakoniec ostáva iba jedno, zapísať to čo ste nahrali do tabulatúry podkladu v GuitarPro.
                Na záver vám ešte ponúkam na ukážku kúsok jednoduchej tabulatúry podkladu pre všetky nástroje do skladby Blue Ridge Cabin Home v GuitarPro aj vrátane banja.

GuitarPro súbor
ukážka doprovodu midi

            Ale to nieje všetko. Váš počítač vám pri vašej hudbe môže až neuveritelne pomôcť v oblastriach kde to možno ani netušite. Osobne si dnes neviem predstavit nepoužívať počítač pri hudbe. Ak máte nejaké otázky kľudne ma kontaktujte emailom.

Ján Bratinka (c) 2008